Рекомендації для батьків від практичного психолога: 

Робота зі страхами                Арт-терапія з дітьми 

Дана практика дозволяє відреагувати складні емоції або просто отримати задоволення від творчості. Кольорові зам’яті аркуші, що вийдуть у вас в результаті, можна потім використовувати для створення листівок, колажей, в якості тла, написання на них мотивуючих текстів, нотаток і т.п. 

Вам знадобиться:

❤️ папір (звичайний тонкий зминати простіше, але кольори виглядатимуть красивіше на акварельному папері);

🧡 акварельні фарби

💛 пензлик

💚 ємність з водою

💙 дитина 😄 (але можна залучити свою Внутрішню (wink) )

Практика навіяна історією з дитячої книжки “Іш!” Пітера Х. Рейнольдса. За сюжетом маленький хлопчик на ім'я Рамон, любить малювати, але втрачає впевненість в собі, коли над його картиною сміється його старший брат. Знову і знову він мне свої малюнки і викидає їх на підлогу, готовий відмовитися від мистецтва. Але його молодша сестра таємно збирає зім'яті малюнки і виставляє їх. Вона вчить Рамона, що мистецтво - це не бути досконалим, а мислити більш індивідуально!

Пропонуємо  декілька способів роботи.

Спосіб 1. Відреагування почуттів 

Якщо дитина переживає якісь не надто приємні емоції: злість, страх, образу тощо. Можна запропонувати їй взяти аркуш паперу і простим олівцем намалювати пляму, яка буде символізувати обрану емоцію.

Наприклад, дитина чогось боїться. Запропонуйте їй пограти в таку гру з папером і фарбами. Дайте аркуш і попросіть намалювати пляму, яка буде означати її страх. В такий спосіб дитина вже трошки відділиться від свого страху і зможе поглянути на нього ніби зверху. Страх тепер не володіє нею повністю і вона може щось зробити з ним. 

Ви поруч можете також робити цю практику разом з дитиною. Підтримуючи її в такий спосіб. 

Наступний крок - зімніть свій аркуш. Спробуйте отримати від цього процесу максимум задоволення разом з дитиною. Можна поемоціонувати: “Мерзенний страх, тепер я давлю тебе, а не ти мене!” Чи те, що прийде вам в голову. Якщо дитина почне веселитися, зминаючи папір і “караючи” страх - це добра ознака.

Тепер акуратно розгортаєте зім’ятий папір, берете акварель і розфарбовуєте його яскравими кольорами. Ну як? Страшний страх тепер веселий і більше нагадує радість 🤩

Спосіб 2. Створення тла для нотаток чи колажів

Листок паперу можна розрізати на 2 або 4 половинки, щоб утворилися менші аркуші. Зімніть один шматочок в кульку. Використайте один колір, щоб зафарбувати всю зовнішню поверхню кулі. 

Акуратно розгорніть папір і погляньте як він виглядає. Трохи почекайте, поки висохне фарба. Тоді знов скатайте кульку. Візьміть другий колір і знов зафарбуйте поверхню кульки. Розгорніть папір і дайте висохнути.

Можна зупинитись на двох кольорах чи продовжувати. Зрештою у вас утвориться оригінальна текстура, яку можна потім використовувати в колажах і для різної творчості. Головне, що сам процес страшенно захоплює і дітей, і дорослих (smiley) 

 В арт-терапії не може бути щось неправильно. Якщо дитина відступила від інструкції і зробила щось по-своєму - похваліть її, але ні в якому разі не критикуйте і не змушуйте чітко дотримуватись інструкції. Діти - творчі істоти, і вони швидше за все поміняють щось у ваших “ідеальних планах”. 


Просторова музично-рухова гра «Малюю тілом»

Повітряна тривога часто не дає дитині порухатися на вулиці досхочу? Запропонуйте рухову гру, для якої не потрібно багато місця. Треба лягти на  спину, а далі — слухати пісню та виконувати «запрограмовані» в її словах дії по черзі лівою та правою рукою/ногою. Гра буде корисною також для гармонізації роботи правої та лівої півкуль головного мозку. А ще — приємною музичною розрядкою!

 

Дитина лягає на килимок на спину. Виконує рухи за текстом пісні.

 

1. Як добре на спині мені лежати
І правою ногою малювати.
Намалюю крапочки раз, два, три.
І маленькі смужечки раз, два, три.

 

2. Як добре на спині мені лежати
І лівою ногою малювати.
Намалюю крапочки раз, два, три.
І маленькі смужечки раз, два, три.

 

3. Як добре на спині мені лежати
І правою рукою малювати.
Намалюю крапочки раз, два, три.
І маленькі смужечки раз, два, три.

 

4. Як добре на спині мені лежати
І лівою рукою малювати.
Намалюю крапочки раз, два, три.
І маленькі смужечки раз, два, три.

 

5. Як добре на спині мені лежати
І носиком в повітрі малювати.
Намалюю крапочки раз, два, три.
І маленькі смужечки раз, два, три.

ЯК ВБЕРЕГТИ ПСИХІЧНЕ ЗДОРОВ'Я ДІТЕЙ ПІД ЧАС ВІЙНИ?